Volwassen kunnen niet goed dagdromen, en dat is een slechte zaak

10 maart 2021
Unsplash
Recent onderzoek toont aan dat volwassenen heel weinig dagdromen en dat ze het ook niet goed kunnen. Waarom zouden we beter meer dagdromen? 'Nieuwe Feiten' legde het voor aan Filip Raes, professor psychologie aan de KU Leuven.

“Mensen zijn sowieso heel weinig bezig met dagdromen. We spenderen minder dan 10% van onze tijd aan denken aan leuke herinneringen of plannen. Enerzijds zijn we er niet echt goed in en anderzijds vinden we het ook niet zo leuk”, legt Filip Raes uit in 'Nieuwe Feiten'.

Er zijn een aantal redenen waarom mensen het zo moeilijk vinden. “We moeten niet alleen een leuke gedachte kunnen bedenken en ons daarop kunnen concentreren, maar we denken vaak ook aan dingen die niet zo betekenisvol zijn.”

Denken of doen

“Als we al in gedachten verzonken zijn, zijn we meer bezig met dingen die niet goed liepen, dingen die we moeten oplossen of dingen die dringend moeten gebeuren. Even rustig in de zetel gaan zitten en terugdenken aan een leuke ontmoeting of vooruitblikken naar iets leuks dat op de agenda staat, vinden we te lastig.”

Dat zou wel eens een evolutionaire reden kunnen hebben. “Stel je voor dat er vroeger twee soorten mensen waren. Enerzijds zij die terugdachten aan leuke dingen en anderzijds zij die leuke dingen deden en enkel dachten aan hoe ze dingen beter moeten doen. Het spreekt dan voor zich wie het na al die jaren overleefd heeft.”

“We vinden het dan ook nog altijd het leukst om actief leuke dingen te doen. Maar ik ben het wel eens met de auteurs van de studie dat we misschien toch beter wat vaker zouden denken aan leuke dingen.”

“We moeten ons daar wat beter in trainen. We weten namelijk dat mensen leuke gedachten kunnen gebruiken wanneer er iets vervelends of stressvols gebeurt. Leuke herinneringen of plannen werken als buffer tegen de stress en maken ons veerkrachtiger.”

Voorbeelden zijn essentieel

De onderzoekers hebben daarom ook uitgezocht wat de beste manier is om positieve gevoelens over te houden aan een dagdroomsessie.

“Het lijkt misschien evident maar het is belangrijk om in de eerste plaats aan plezierige dingen te denken. Dat lukt voor de meeste mensen het best als je ze wat voorbeelden geeft. Denk bijvoorbeeld aan een eerste kus, aan een leuke familiebijeenkomst of aan iets dat je binnenkort gepland hebt met vrienden.”

Positieve gevoelens opwekken doe je bovendien het beste door aan betekenisvolle dingen te denken. “Maar de onderzoekers moesten ook aan de mensen zeggen dat het een plezierige gedachte moest zijn. Anders dachten veel mensen aan iets minder prettigs, zoals de begrafenis van hun oma.”

“De gedachte moet ook persoonlijk betekenisvol zijn. Neem nu de overwinning van de Rode Duivels tegen Brazilië op het WK van 2018. Voor mij is dat betekenisvol, maar voor iemand anders werkt de herinnering aan een wandelvakantie in Scandinavië veel beter.”

“Mensen zijn dus het best in staat om positieve gevoelens op te wekken als ze denken aan iets positiefs en iets betekenisvols en als ze een lijst met voorbeelden krijgen”, besluit Raes.

Beluister het gesprek met Filip Raes in 'Nieuwe Feiten' via Radio 1 Select

Lees ook: