Zal de vliegtaks voor korte vluchten effect hebben?

13 oktober 2021
© John McArthur (Unsplash)
Gisteren stelde de federale regering haar begrotingsakkoord voor. Een van de maatregelen die in het oog sprong, is de invoering van een vliegtaks voor korte vluchten onder de 500 kilometer. Die zou in eerste instantie 30 miljoen euro moeten opleveren. Maar wat betekent die vliegtaks precies? "Een heel voorzichtig probeersel om iets te doen", zegt journalist Riadh Bahri in 'De Ochtend'.

"We weten eigenlijk niet zo goed waar we over praten", zegt Riadh Bari in 'De Ochtend'. "Officieel heet het een inschepingstaks en geen vliegtaks, dat kan wettelijk niet. Het gaat om een forfaitair bedrag van 2 tot 7 euro, maar verder is er niks bekend. De modaliteiten zijn nog niet duidelijk, die moeten nog in een werkgroep uitgewerkt worden, heet het."

Londen, Parijs, Amsterdam, Straatsburg, Frankfurt, Stuttgart, Hamburg en Bazel. Dat zijn de bestemmingen die je vanuit Brussel met het vliegtuig kan bereiken die op maximaal 500 kilometer afstand liggen. "Er zijn een tiental vluchten per week, maar niet zo gek veel mensen nemen die. En 98 procent van de reizigers zijn mensen die doorreizen naar andere bestemmingen. Bijvoorbeeld, iemand die van Parijs naar Kinshasa wil, die zal in Parijs met Brussels Airlines naar Brussel vliegen en van hier naar Kinshasa gaan."

Of die transitpassagiers ook die taks gaan moeten betalen, is niet duidelijk. "In andere landen waar al langer vliegtaksen ingevoerd zijn, worden die overstappers gevrijwaard en moeten zij die taks niet betalen. Of dat bij ons ook zo zal zijn, lijkt mij heel sterk, want hoe ga je anders aan die 30 miljoen geraken? Vandaar waarschijnlijk ook de technische term inschepingstaks, waardoor iedereen die aan boord gaat, die zal gaan betalen."

Vliegtaks: "Een heel voorzichtig probeersel"

De invoering van de vliegtaks is bedoeld om een positief effect te hebben op het klimaat, "maar het is de vraag of het überhaupt een effect gaat hebben. Ga je met 2 of 4 euro echt mensen aanzetten om hun gedrag te veranderen?", vraagt Bahri zich af. "Het doel kan ook zijn: je wil echt veel geld ophalen om extra te kunnen investeren in groene alternatieven. Dat ga je met die 30 miljoen euro sowieso niet kunnen doen. Het is een beetje mossel noch vis."

Het doel kan zijn: je wil mensen minder doen vliegen. Maar is 2 of 4 euro echt genoeg om mensen hun gedrag te laten veranderen?

In het buitenland heb je voorbeelden van vliegtaksen die een groter effect hebben, zegt Bahri. "In Duitsland betaal je al snel 40 tot 50 euro, in Nederland 11 euro, in Groot-Brittannië zijn er varianten naargelang de afstand. Dit is nu een heel voorzichtig probeersel om iets te doen."
Volgens Bahri is de invoering van de taks wel een eerste stap en zullen er nog meer volgen. "De sector is jarenlang kunnen ontsnappen aan extra taxatie, betaalt bijvoorbeeld ook geen heffingen op brandstof."

"We willen klimaatneutraal zijn tegen 2050. De meeste vliegtuigen die nu afgeleverd worden, vliegen nog makkelijk tot halfweg of eind de jaren 30 én vliegen op fossiele brandstoffen. Dan weet je dat er binnen die sector iets gaat moeten gebeuren om die heel snel of versneld richting klimaatneutraliteit te brengen. En dat betekent minder vliegen en tegelijk investeren in alternatieve brandstoffen."

Beluister het gesprek met Riadh Bahri in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: