8 concrete tips om je smartphoneverslaving aan te pakken

8 januari 2019
Zit jouw smartphone vastgeroest aan je hand? Neem je het ding steevast mee op het toilet en in bad? Dan ben je misschien wel echt verslaafd aan je smartphone. Maar geen nood: hier zijn enkele handige tips om je verslaving tegen te gaan.

1. Zet je meldingen uit

De rode bolletjes die aangeven dat er nieuwe berichten zijn binnengekomen op je smartphone, werken als een rode lap op een stier. Want zeg nu zelf, kun jij het aan om die meldingen niet onmiddellijk te bekijken?

Zet je meldingen uit en je zal merken dat je veel minder naar je smartphone zit te staren.

2. Doe niet alles met je gsm

Oké, je smartphone is niet alleen handig om te bellen of sms'en, maar ook om foto's te nemen, je wekker te zetten en je wegbeschrijvingen door te geven. Alleen ga je bij het gebruik van één van die dingen alweer snel doorheen je andere apps scrollen. Gebruik opnieuw een gewone wekker en neem eens een gewoon fototoestel mee als je op stap gaat. Je hoeft niet alles met je gsm te willen doen.

3. Leg je smartphone buiten handbereik

Je smartphone als wekker, dat betekent dat je smartphone meegaat naar de slaapkamer. Je smartphone als navigatiesysteem, dat betekent je telefoon binnen handbereik om de wegbeschrijving te kunnen volgen. Maar hoe snel ga je in je slaapkamer niet nog eens scrollen door Instagram of ga je toch nog snel een nieuwsberichtje lezen terwijl je in de file staat? Juist. 

Het is dus een goed idee om je telefoon soms buiten handbereik te leggen.Kies écht voor die gewone wekker en laat je smartphone 's nachts in de woonkamer liggen. Of kies voor een klassiek navigatiesysteem en leg je telefoon in je kofferbak zodat je écht niet in de verleiding komt om te gaan surfen op het wereldwijde web terwijl je aan het rijden bent of in de file staat. Tijdens het werk kan je bijvoorbeeld ook je smartphone in je tas laten zitten in plaats van op je bureau. Je weet wat het spreekwoord zegt: uit het oog, uit het hart (of in dit geval uit je handen).

4. Monitor je gebruik

Op iPhone is een functie die je smartphonegebruik meet. Via die functie kan je zien hoeveel tijd je op welke apps je hebt gespendeerd. Android heeft een dergelijke functie niet automatisch ingebouwd in haar toestellen, maar er zijn wel apps die je kan downloaden om je gebruik te meten. Zo is er bijvoorbeeld de mobileDNA-app die ontworpen werd door de UGent of de Google-app Digitaal Welzijn.

Zien hoeveel tijd je besteedt op je telefoon, zal misschien zorgen voor een schrikeffect en je aanzetten tot actie om je smartphone toch los te maken van je hand. 

5. Praat met je omgeving

Ben je vastberaden om je smartphone minder te gaan gebruiken? Licht dan je omgeving in over je goede voornemen. Tegenwoordig verwacht iedereen onmiddellijk een reactie op een berichtje, maar als je vertelt aan je familie en vrienden dat je het smartphonegebruik wil minderen, dan zullen ze beter begrijpen dat ze soms even moeten wachten op een antwoord.

6. Verander je kleurenschema

Uit onderzoek is gebleken dat de kleur rood ons brein stimuleert tot een actie. Zoals die notificaties op je telefoon, die zijn ook rood. Je kan je telefoon ook op een zwart-wit kleurenschema instellen. Dat scheelt niet alleen voor je batterij, maar zal ook je smartphonegebruik doen dalen.

7. Geef je telefoon een werkdag

Werk je zelf van negen tot vijf? Gebruik je telefoon dan ook alleen tijdens die uren. Op die manier zul je een veel rustigere ochtend en avond hebben.

8. Verwijder sociale media

Het lijkt erg drastisch, maar verwijder sociale media van je smartphone. We spenderen veel tijd aan het kijken naar Twitter, Facebook en Instagram op je telefoon, maar het kan geen kwaad om enkel op een computer je sociale media eens na te kijken. En je zal zien dat je via die computer veel minder naar je sociale mediakanalen zal kijken.

Lees ook: