Corona-etiquette: vijf do’s en don’ts

4 mei 2021
Pixabay
De coronamaatregelen lijken haaks te staan op alles wat we met gastvrijheid associëren. En toch kan het, gastvrij zijn in coronatijden. Etiquette-expert Kevin Strubbe geeft vijf do’s en don’ts.

1. Communiceer open en positief

Gastvrijheid is mensen een thuisgevoel geven. En dat is een stuk moeilijker als er heel wat vervelende regels gelden: je moet een mondmasker opzetten, je moet je handen ontsmetten, je moet afstand houden, je mag niet knuffelen, … door negatief te communiceren, geef je je gasten niet meteen een warm en gezellig gevoel. Toch is het belangrijk dat je open communiceert over wat je gasten mogen verwachten en wat jij van je gasten verwacht. Maar hou het positief: denk eens na over een andere formulering dan “niet mogen” en “moeten”. “Een mondmasker is verplicht” is een heel andere boodschap dan “Gasten met een mondmasker zijn meer dan welkom”. En denk ook eens aan de voordelen: je kan je gasten extra in de watten leggen door te zeggen dat ze niet mee moeten helpen afruimen, want dat is niet coronaproof.

2. Weg met de “hotelglimlach” en de ongemakkelijke elleboog

Nu de helft van ons gezicht schuilgaat achter een mondmasker en we op anderhalve meter van elkaar moeten blijven, wordt lichaamstaal nog belangrijker. Probeer mensen te begroeten met een oprechte glimlach, waarbij je ogen mee lachen. De typische “hotelglimlach” waarbij enkel je mondhoeken omhoog gaan werkt niet in deze tijden. En hoewel het heel natuurlijk is om te zoeken naar een alternatief voor de handdruk of de begroetende knuffel of zoen, kan je maar beter gewoon doen. Niemand zit te wachten op een gênante situatie waarbij ellebogen of voetjes gegeven moeten worden. Hou het bij een oprechte lach met je ogen, een bemoedigend knikje of een knipoog. En weet: eens iedereen gevaccineerd is, is er nog tijd zat om alle knuffels en stevige handdrukken in te halen. Beter een oprechte lach dan een ongemakkelijke elleboog!

3. Stel mensen op hun gemak

Waar mensen vroeger vooral warmte en gezelligheid zochten, zijn ze nu op zoek naar veiligheid en hygiëne. Als gastheer of -vrouw speel je hier best op in. Zorgen dat mensen zich veilig voelen, is het nieuwe “kom binnen, zet u”. Vertel welke maatregelen je genomen hebt om een veilige omgeving te creëren. Benoem dat je de kamer al eventjes hebt laten luchten, dat alles goed geventileerd is, dat er handgel is voor wie dat wil, dat je het toilet al even ontsmet hebt of dat je een extra (ongebruikt!) mondmasker klaar hebt liggen voor wie het zijne vergeten is.

4. “Moet ik mijn mondmasker opzetten” is een no go

In pre-coronatijden vroegen mensen al eens “moet ik mijn schoenen uitdoen?” als ze ergens binnenkwamen. Tegenwoordig krijg je de vraag “moet ik mijn mondmasker aandoen?”. Stel die vraag niet. Het is een evidentie dat als je bij iemand thuis binnen gaat, je in deze tijden je mondmasker op zet. Maak het je gastheer of gastvrouw niet nodeloos moeilijk door dit in vraag te stellen. Ook als gast kan je je steentje bijdragen aan een veilige en hygiënische en dus gastvrije omgeving.

5. Focus op wat wél kan

Er kan veel niet, maar er kan nog meer wél. Gebruik je gezond verstand en denk eens na over een alternatief voor “kom binnen, zet je, drink iets”. Ga wat “buurten” op je stoep. Bied gerust iets te drinken aan, maar zorg er dan voor dat iedereen op veilige afstand blijft, dat de fles niet van hand tot hand gaat en dat iedereen zijn portie borrelnootjes heeft. Gastvrijheid en corona hoeven geen tegenpolen te zijn.

Beluister het gesprek met Kevin Strubbe in 'De Wereld van Sofie' via Radio 1 Select

Lees ook: