Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Nederlandse partij SGP lanceert billboardcampagne tegen overspel

vr 19 feb. - 10:19

Als je over een paar weken weer de grens over mag met Nederland, schrik dan vooral niet van de grote reclameborden tegen overspel. Die wil de SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij) binnenkort plaatsen. Kandidaat Kamerlid Arnoud Proos legt uit waarom zulke billboards volgens zijn partij nodig zijn.
Antioverspelcampagne van de SGP

“In Nederland zijn er al langer best agressieve campagnes met overspelreclame. Het gaat om reclame met teksten als ‘Bent u gelukkig getrouwd? Ik ook!’ van datingsites die zich nadrukkelijk richten op mensen met een relatie", vertelt Proos in Nieuwe Feiten.

"Ze beweren dat wie bij hen een avontuurtje begint het allemaal wat spannender kan maken, maar wat ze er niet bij vertellen is dat je even later op de rokende puinhopen zit."

“Wij vinden het niet zo kies dat er bedrijven zijn die daar hun geld mee verdienen. Zeker omdat de maatschappelijke schade zo groot is.”

Bestrijden op eigen terrein

“Daarom dachten we dat het leuk zou zijn om ze op eigen terrein te bestrijden", aldus Proos.

"Die billboards van hen zijn voor heel veel mensen een doorn in het oog. Dat is niet alleen zo voor onze eigen kiezers, maar ook zeker voor mensen die zelf pijn hebben geleden door overspel. Wij vonden dat het tijd was voor een positiever geluid, tijd om trouw aan te moedigen.”

Iedereen kan mee kiezen welk reclamebord uiteindelijk langs de Nederlandse wegen zal hangen. “We hebben drie ontwerpen bedacht waar mensen de komende dagen nog op kunnen stemmen. Die willen we dan langs de snelwegen hangen."

"Een van de ontwerpen is bijvoorbeeld ‘zin in een one-life stand?’ in plaats van een onenightstand. De tekst staat over een mooie foto van twee intieme handen in elkaar met een mooie trouwring eromheen. De andere twee zijn ‘iemands liefde of grootste geheim? Ikgavoortrouw.nl’. Dat ontwerp is met twee emoji’s meer gericht op jongeren. De laatste is een wat bravere afbeelding van een echtpaar dat bij zonsondergang aan zee staat. Daar staat bij ‘partnersvoorhetleven.nl’. Het voorstel over de one-life stand is wat prikkelender en krijgt tot nu toe met stip de meeste stemmen.”

Crowdfunding

Eens er een winnaar uit de bus is, kunnen mensen de actie ook financieel steunen via crowdfunding. “We willen dit echt samen met het publiek doen. We willen laten zien dat dit niet zomaar een idee is van een politieke partij, maar dat er een brede groep van mensen in de samenleving is die het niet oké vindt dat bedrijven geld verdienen met het stukmaken van relaties.”

Zo’n reclamecampagne kost natuurlijk wel wat. “Je moet er wel een paar duizend euro voor over hebben om het te laten ontwerpen. Maar we willen vooral tegen het publiek zeggen: ‘als je zin hebt in een positief geluid waarbij trouw en liefde worden aangemoedigd dan mag je dit steunen.’ We hopen dat we op wel tien plaatsen in Nederland zo’n groot billboard langs de weg kunnen zetten.”

Maar is het niet een beetje naïef om te denken dat een reclamecampagne mensen kan weerhouden van overspel? “We geloven niet dat zo’n reclamebord het enige is dat overspel tegenhoudt, maar we geloven wel dat het tijd is om elkaar aan te moedigen dat het de moeite waard is om bij elkaar te blijven. Niet alleen in de eerste fase van verliefdheid, maar ook als je samen kinderen krijgt. Het mooiste geschenk voor kinderen is dat hun ouders trouw blijven aan elkaar. Dat is de positieve boodschap die we willen meegeven.”

Stemmen kan via https://sgp.nl/billboard-poll.

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet