Thuiswerken ... met kinderen! Hoe doe je dat? Dit zijn enkele tips
di 17 mrt. - 3:42
Maar naast de extra qualitytime, moet er vaak nog gewerkt worden. Hoe pak je dat aan, thuiswerken met kinderen? Pedagoge Sylvia Mommaerts van het expertisecentrum Education & Development UCLL, geeft tips in ‘We zullen doorgaan’.
Geef structuur aan je kinderen
Structuur is het codewoord. “Dat is wat kinderen op dit moment nodig hebben”, benadrukt Sylvia Mommaerts. Heel hun leefomgeving en situatie is veranderd. Vroeger gingen ze naar school en konden ze ‘ s avonds iets leuk doen met mama en papa, maar nu blijven ze de hele dag gewoon thuis.
Als ouder moet je ook plots verschillende rollen opnemen. Je bent naast mama en papa ook voor een stuk leerkracht en daarnaast moet je ook je eigen werk gedaan krijgen. Dat kan voor kinderen heel verwarrend overkomen. Structuur is niet de gouden toverstaf, maar het helpt.”
Dag –of weekplanning
“Het brengen van structuur kan dus voor voorspelbaarheid en rust zorgen”, zegt Mommaerts. “Je brengt structuur aan op twee vlakken: wanneer je iets doet en waar je iets doet.
Dat maak je best ook visueel aan de hand van een concrete dag –of weekplanning. Het is belangrijk dat kinderen de volgorde van de dag begrijpen. Maar ook waar bepaalde dingen gebeuren. Bijvoorbeeld: huiswerk maken doen we aan een bureau, maar eten doen we aan de tafel.”
“Met kleine kinderen is het ook handig om eventueel bepaalde hoeken te maken. Een poppenhoek, een knutselhoek, een bouwhoek… In hoeverre dat mogelijk is in je huis, natuurlijk.”
'Tijd samen' en 'tijd alleen'
“Nog een andere manier om structuur aan te brengen, is duidelijk het onderscheid aangeven tussen ‘tijd samen’ en ‘tijd alleen’. Op een bepaald moment moeten ouders ook kunnen werken en is het belangrijk dat ze zich even kunnen afzonderen. Je denkt best even na over wat je kind kan doen als het zich even alleen moet bezighouden”, zegt Mommaerts.
Leerkrachten zijn nu massaal huiswerk aan het doorsturen en dat helpt natuurlijk om ze bezig te houden. “Bij kleine kinderen is het belangrijk om ze voor enkele keuzes te stellen. Zeg niet zomaar ‘speel maar met je speelgoed’, want dat is heel ruim. Vraag liever of ze willen tekenen of met klei willen spelen. Net zoals ze in de kleuterklas moeten kiezen tussen bepaalde hoeken.”
Mommaerts haalt aan dat tijd alleen, om te kunnen werken, ook effectief tijd alleen moet kunnen zijn. “Je kan dat heel visueel tonen aan je kind door bijvoorbeeld aan de deur van de bureau een fietslampje te hangen. Als het lichtje aan is en de deur is dicht, dan mag je kind niet binnenkomen. Bij ons lukt dat aardig goed.”
Duidelijke afspraken
Bij oudere kinderen is het heel belangrijk om afspraken te maken. “Soms komen er vragen over wanneer ze even TV mogen kijken of een koek mogen eten. De moeilijkheid is dan om niet te veel van de gemaakte afspraken af te wijken.”
Maar je mag ook wel nog een beetje flexibel zijn, zegt Mommaerts. “Laat ons niet te streng zijn. Het is een heel nieuwe situatie. Probeer er een beetje een evenwicht in te vinden. En als ze na een paar dagen die structuur wat gewoon zijn, zal het allemaal al wat vlotter gaan.”
Dus... hoe werk je best thuis met kinderen?
- Geef je kinderen structuur
- Maak een dag- of weekplanning
- Er is ‘tijd samen’ en ‘tijd alleen’
- Benoem concreet wat ze moeten of mogen doen
- Wijk niet af van de afspraken
- Wees niet te streng, het is ook nieuw voor hen