Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

album van de week

classic album van de week

Radio 1 Sessies

kies24

Nieuwe Feiten

Tweedehands kleding is big business geworden

wo 28 okt. - 3:33

Tot voor kort was de oude jas van je oma aantrekken ongeveer het meest 'oncoole' wat je kon doen. Maar dat is ondertussen veranderd. Grote kledingmerken staan te popelen om je oude vodden te mogen ontvangen, vertelt retailexpert Gino Van Ossel in 'Nieuwe Feiten'.
Niks mufs aan tweedehands kleding

Enkele Nederlandse studenten verkochten onlangs voor miljoenen hun website waarop tweedehands kledij werd verkocht aan Vinted. Dat is een Litouwse app waarmee je oude kledij kan kopen en verkopen. "Het internet heeft alles versneld," vertelt Van Ossel. "Vroeger dumpte je je oude kledij in een kledingcontainer, maar daar kreeg je geen geld voor. Nu kan je ze via het internet snel verkopen." 

Kledingreuzen

Dat de markt voor tweedehands kledij niet meer alleen voor studenten met een strak budget is, tonen ook de kledingreuzen aan. H&M houdt er zich mee bezig en ook Levi's neemt je oude jeansbroeken graag terug. "Dat komt natuurlijk omdat de tweedehandsmarkt zo een succes is, maar ook omdat zulke bedrijven meer met duurzaamheid bezig zijn. 50% van wat in onze kleerkast ligt, zou nooit gedragen worden. Op deze manier krijgen die kleren een tweede leven, want de mode-industrie blijft een van de meest vervuilende ter wereld. En dat het gaat niet alleen bedrijven als H&M, maar zelfs Gucci verkoopt nu tweedehands spullen," gaat Van Ossel verder. COS, bijvoorbeeld, heeft ook een platform waarop mensen tweedehands kleding kunnen kopen en verkopen, maar ze nemen een commissie van 10%. En dat is een heel lage marge voor zo een groot bedrijf. Zij zouden veel liever nieuwe kledij verkopen en elk tweedehands stuk dat verkocht wordt, is eigenlijk een nieuw stuk minder. Rijk worden ze er niet van. Maar iedereen weet in de sector dat het anders moet. Dit is geen marketing, maar een oprecht omschakelen van de sector. Ze zijn er zich van bewust dat de consument zich anders van hen af zal keren," zegt Van Ossel.

Tijdloze mode

Hele mooie initiatieven dus, maar in de kleerkast van je ouders zullen altijd spullen liggen waar je niet dood in gevonden wil worden. "Wat we zullen zien, is dat mode tijdlozer zal worden. Je zal daar dan misschien meer voor betalen, maar die kleren gaan ook langer mee en als je ze daarna verkoopt, zal dat prijsverschil wel meevallen." En het blijft niet bij oude kledij kopen en verkopen. "In Amerika kan je designerkledij huren. Je ontleent gedragen kledij als het ware uit een bibliotheek. eEn het zijn zulke intiatieven waardoor men denkt dat binnen vijf jaar die tweedehandsmarkt groter zal zijn dan de fast fashion," besluit Van Ossel.

Beluister het gesprek met Gino Van Ossel in 'Nieuwe Feiten':

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet