Dries Muus: "Homofobie in het voetbal is een dubbel taboe. Het is er van buitenaf, maar ook van binnenuit"

15 oktober 2021
© Chen Vandeput
De debuutroman van Dries Muus is een hervertelling van zijn eigen jeugdtrauma. Aan ‘De afwijking’ heeft hij meer dan een decennium gewerkt. In de podcast 'Groen Gebladerte', zet Tom De Cock de volgspot op deze literaire debutant. Hij kijkt ook mee in de boekenkast Dries Muus. Want je bent wat je leest. Geniet van 'Groen Gebladerte', een podcastreeks met onmeetbaar veel leesinspiratie.

Wie zijn de schrijvers van morgen? ‘Groen Gebladerte’ laat ons opnieuw kennismaken met acht auteurs die hun eerste stappen zetten in het literaire veld. Tom De Cock zoekt hen thuis op en duikt in hun boekenkast, op zoek naar de boeken die hun leven veranderden. Acht auteurs, acht levensverhalen, acht stijlen, acht smaken.

Social shaming in de voetbalwereld

In aflevering 6 van ‘Groen Gebladerte’ hoor je Dries Muus. Hij is filosoof en socioloog, schreef o.a. voor De Correspondent en is boekenrecensent voor Het Parool. Muus deed meer dan tien jaar over zijn debuut, maar heeft eerder al twee boeken afgewerkt. “Die waren niet goed genoeg. Tot ik dit onderwerp aansneed: social shaming in de voetbalwereld. Omdat ik het zelf ook heb meegemaakt. Het snijdt diep en ik wilde er eigenlijk niet over schrijven, maar dat maakte het net spannend en scherp.”

Als je je hele leven lang hoort dat zelfs de schijn van homo-zijn verschrikkelijk is, dan weet je ook niet beter

‘De afwijking’ geeft een boeiende inkijk in de psychologie van een tiener die niet aan de verwachtingen voldoet. Of is zelfs dat maar schijn? En uiteraard is er die eeuwige vraag: waar blijven die openlijke homoseksuele topvoetballers?

“Homofobie in het voetbal is een dubbel taboe”, vertelt Muus aan Tom De Cock. “Het is er van buitenaf, maar ook van binnenuit. Als je je hele leven lang hoort dat zelfs de schijn van homo-zijn verschrikkelijk is, dan weet je ook niet beter. Dan wéét je niet dat er eigenlijk niks mis mee is.

De boekenkast van Dries Muus

De boekenkast van Muus is gerangschikt volgens taalgebied. “Alfabetisch, dat wringt. Bij mij staan de Grieken bij de Grieken, dan Italiaans, Aziatisch, een grote Franse afdeling, en een hele lange plank Engels.”

Ben je tussen de achttien en de tweeëntwintig, dan moet je écht Bukowski lezen, vindt Muus. “Als je nog dat rebelse hebt. En aanmoddert in relaties. Het is bovendien niet alleen grappig, maar ook absurd goed geschreven. Je moet echt zoeken om een slechte zin bij ‘m aan te treffen.”

“Ik hou ervan als een schrijver lang blijft zoeken naar het juiste woord”, zegt Muus. “Edward St Aubyn kan bijvoorbeeld in één zin vatten waar een ander een halve roman over doet. Hij zegt in twéé zinnen waar ik al een heel leven mee worstel.”

Deze boeken vond Tom De Cock in de boekenkast van Dries Muus. Laat je inspireren.

  • De donkere kamer van Damocles - W.F. Hermans
  • Turks fruit - Jan Wolkers
  • De Avonden - Gerard Reve
  • De complete korte verhalen - Ernest Hemingway
  • Women (vertaald als Vrouwen) - Charles Bukowski
  • Post Office (vertaald als Postkantoor) - Charles Bukowski
  • Factotum (vertaald als Duvelstoejager) - Charles Bukowski
  • Ham on Rye (vertaald als Kind onder kannibalen) - Charles Bukowski
  • Het smelt - Lize Spit
  • Wil - Jeroen Olyslaegers
  • Beloved - Toni Morrisson
  • De kunst van het veldspel - Chad Harbach
  • De Patrick Melrose romans - Edward St Aubyn

Luister naar de podcast:

Lijst van artikels

Telkens op vrijdag wordt een nieuwe aflevering klaargezet, op LangZullenWeLezen, op radio1.be, via de Radio 1-app en op je favoriete podcastplatform. Acht weken lang. Met ook elke vrijdag een bijbehorend portret in ‘Culture Club’ op Radio 1 tussen 18 en 20u.

Wie deelneemt aan de ‘Groen Gebladerte’-wedstrijd op LangZullenWeLezen, maakt wekelijks kans op het debuut van de voorgestelde auteur.

Lees ook: